5 vragen aan.. Jetske Schulp

We hebben een nieuwe rubriek! De vijf vragen aan rubriek, waarin ik elke maand iemand 5 vragen stel, die op zijn of haar manier heerlijk bezig is met sport en de beleving erom, net zoals wij (MirMei) daarmee bezig zijn. Deze mensen sporten recreatief of doen mee in de top, zijn oud of jong, zijn organisator of zelf ondernemend, hebben grote doelen of kleine doelen. Allemaal beleven ze sport een andere en vooral op hun eigen unieke manier. Zeer blij dat mijn schoonzusje Jetske de aftrap wilde doen. We kennen elkaar nog niet zolang maar we hebben het sporten en de zoektocht naar ‘balans’ in het leven gemeen, want we zijn beide enorm gek op (zelfgemaakte) pizza en lekker eten, maar ook op sporten en lekker in ons vel zitten. We willen er alleen niet alles voor laten en dat is soms een beetje strugglen (geweest). Dus vandaag: Jetske Schulp over haar zoektocht naar een sportief leven met daarin vooral ook genieten en lekker eten! (en met 3 bonus vragen, sorry!)

Hoi! Mijn naam is Jetske Schulp, 27 jaar en woon samen in Zuidhorn. In het dagelijkse leven ben ik groepsbegeleider in de gehandicaptenzorg. Ik ben gek op sporten. Paardrijden en kickboksen zijn toch wel mijn favoriet. Toen ik een jaar of 19 was ben ik in aanraking gekomen met fitness, ook dit vind ik heerlijk! Door mijn huidige werk heb ik helaas weinig tijd voor het paardrijden en kickboksen en ben ik dus zeker 2 keer per week in de sportschool te vinden. Ook het hardlopen ben ik aan het opbouwen. Ik vind dit alleen enorm saai, maar als ik weer terug ben van een rondje voel ik me zo goed dat ik me er toch steeds toe probeer te zetten. En ook thuis wordt zo nu en dan een workout gedaan! Heerlijk voor het werk aan of als er te weinig tijd is om de deur nog uit te gaan.

1. Je hebt een periode zwaar gesport en op je eten gelet, hoe was dat?

Ongeveer 3 jaar geleden wou en moest ik van mezelf meer bezig gaan met het ”perfecte” figuur. Ik had via via iemand leren kennen die voedingsschema’s maakte wat precies op maat word gemaakt voor jou. Na wat over en weer gemaild te hebben heb ik deze stap genomen. Elke maaltijd stond precies uitgeschreven. Vaak 7 tot 8 maaltijden per dag. Kleine porties. Prima vol te houden en vaak moest ik er tegen eten. Helaas weinig afwisseling en veel dezelfde dingen. Door mijn werk was veel niet haalbaar en moest het schema vaak aangepast worden. Hiernaast sportte ik minimaal 5 keer per week. Fitness. Heerlijk vond ik het! Na een aantal weken merkte ik dat ik slechter in m’n vel begon te zitten. Het resultaat was niet goed genoeg. Het eten begon tegen te staan en op mijn werk was ik vaak moe (erg actieve baan). Uiteindelijk besloten om met dit hele ”gedoe” te stoppen. Ik ben minder gaan sporten en gewoon gezond gaan eten. Voor mij was het duidelijk, dit maakt mij niet gelukkig.

2. Wat was toen je doel en heb je dat bereikt?

Mijn doel was vooral strakker worden. Niet afname in gewicht, maar vooral afname in mijn vetpercentage. Met het voedingsschema schoot die dan ook snel omlaag. Dit was de eerste 3 weken aan de orde. Daarna ging het erg langzaam. Dus doel behaald? Ja.

3. Wat betekent een ‘gezonde lifestyle’ voor jou’?

Hele goeie vraag dit. Na wat jaren ups en downs te hebben gehad met het vinden van het juiste eetpatroon, hoeveel bewegen en dergelijke, ben ik erg achter gekomen dat voor mij een gezonde lifestyle vooral is dat je goed in je vel zit. Voor mijzelf betekent dit gezond eten en genoeg bewegen. Maar ook zeker lekker eten, want daar ben ik gek op! De juiste balans is voor mij erg belangrijk.

4. Wat doe je het allerliefste in de fitness? En welke oefening?

Benen trainen! Absoluut mijn favoriet. Ik ben het sterkst in mijn benen en zie hier dan ook de meeste progressie in met trainen. Het liefst train ik dan ook altijd benen als ik in de sportschool ben, helaas rust is ook belangrijk! Mijn favoriete oefening is dan toch wel de split squat met dumbells. Een lekkere oefening waar je eigenlijk gelijk je hele benen goed mee traint.

5. Welke tip heb je voor mensen die willen beginnen met fitnessen?

Ga niet aanmodderen als je niet weet wat je moet doen! Ik ben zelf ooit begonnen zonder begeleiding. Resultaat, last van mijn knieën en rug. Na jaren gedacht het zelf te kunnen ben ik januari 2018 begonnen met een personal trainer. Ik had geen plezier meer in het fitnessen en had weer last van mijn knieën. Wat ik vooral heb geleerd van mijn personal trainer is houding, techniek en voor mij heel belangrijk niet te snel willen. En dat is lastig voor mij, haha. Het liefst wil ik snel en geen tijd verspillen. Door rustige oefeningen te doen op de pauze momenten tussen de sets, heb ik toch het gevoel dat ik me nuttig maak.

6. Wat is je favoriete gerecht? Gezond of niet gezond?

Oei lastig. Vind zoveel lekker! één van mijn favoriete is dan toch wel eigen gemaakte pizza! O ja, en niet te vergeten stamppot zuurkool. En dan vooral die van m’n moeder, heerlijk!

7. Heb je momenteel een doel waar je aan werkt?

Nee! Ik ben altijd erg bezig geweest met hoe zie ik er uit, wat vinden anderen etc. Daardoor ben ik erg veel met voeding en sport bezig geweest. Hierdoor had ik altijd doelen voor mezelf. Vaak te hoge doelen en heb ik dit dus voorlopig lekker los gelaten. En ben ik op dit moment niet echt met een doel bezig. Wat ik vooral nu belangrijk vind is dat ik goed in m’n vel zit!

8. Geloof jij in ‘de perfecte shape’?

Nee, ik geloof daar niet in. Ook al betrap ik mezelf erop dat ik vaak genoeg denk, hee die heeft de perfecte shape. Lekker cliché, maar je bent mooi zoals je bent. Vroeger was ik een stevig kind, ben wel eens gepest en er zijn vaak genoeg nare opmerkingen gemaakt. Hierdoor is mijn zelfbeeld dan ook laag geweest. Ja, ik wou ook altijd die ‘perfecte shape’. Maar toen ik die voor mijn doen had, was ik gelukkig? Nee, totaal niet. Ik vergat vaak te genieten van andere dingen om mij heen en was veel bezig met het perfecte plaatje. De mensen die wel zo ‘streng’ voor zich zelf kunnen zijn en volgens schema’s kunnen leven, ook prima. Maar voor mij is het niet weggelegd.

Bedankt lieve Jets! Als je nog vragen aan haar hebt, vergeet ze dan niet hieronder te stellen!

Liefs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.