Home » Fitness: Core workout

Fitness: Core workout

Fitness: Core workout

Voor het hardlopen is een sterke core belangrijk. Veel mensen die hardlopen vergeten dat kracht training ook een belangrijk onderdeel van je training is. Natuurlijk je beenspieren trainen, maar ook je core (romp) is een belangrijk onderdeel van je lichaam die je niet moet vergeten tijdens je krachttraining. Ik ben sinds een paar weken weer meer benen aan het trainen en ik heb een paar keer meegedaan aan een groepsles GRIT Strength en CXWorx waarbij je veel buik en core traint. Ik merk in mijn trainingen dat ik sneller wordt. Kortom progressie!

Welke oefeningen passen binnen een core workout?

  1. Plank

Deze oefening is killing voor je buikspieren! Ga met je ellebogen op het matje liggen met je buik op de grond en je tenen in de grond. Kom met je hele lichaam van de grond en steun op ellebogen en tenen. Daarbij ook nog balans blijven houden een een goede houding is enorm belangrijk, want anders krijg je echt last van je onderrug. Je kan eindeloos variëren met de plank. Draai je heupen bijvoorbeeld van links naar rechts richting de grond of til een van je benen een stukje om om het een beetje moeilijker te maken.

plank oefening core

2. Superman

De Superman versterkt en rekt je lager gelegen rugspieren. Ga languit met je buik op de grond liggen. Breng tegelijk je armen en je benen omhoog en strek je lichaam als het ware. Als je je lichaam omhoog brengt span je je spieren aan. Doe dit minimaal 3-5 seconden. Hoe hoger je lichaam komt hoe lastiger het wordt.

superman core

3. Bruggetje

Met deze oefening vergroot je je rompstabiliteit en werk je ook nog aan je bilspieren! Vrij simpel, maar geloof mij, als je hem goed doet voel je hem branden in je billen en hamstrings. Ook nog drie dagen daarna 😉

core brug

4. Schuine crunches

Je versterkt de schuine buikspieren met deze oefening, welke je helpen in je gehele rompstabiliteit. Ga op je rug liggen en zet je rechterenkel gekruist op je linkerknie (of andersom). Zet je linkerhand achter je hoofd en je rechterarm languit horizontaal op de grond. Kom schuin omhoog en span je buik, met je linkerelleboog tik je je rechterknie aan. Kom langzaam terug en herhaal weer.

crunch

5. Straight Leg Crunch

Gooi je benen omhoog en hou ze gestrekt of licht gebogen. Kom met je schouder van de grond en probeer met je vinger toppen je tenen te raken. Laat je langzaam terugzakken tot je net niet helemaal op de grond ligt en herhaal.

straight leg crunch

6. Russian Twist

De russian twist is een oefening voor de schuine buikspieren. Om het zwaarder te maken kan je een schijf of een bal gebruiken bij het draaien. Ga op de grond zitten of op een matje. Til je benen en je bovenlichaam op en zorg ervoor dat alleen je billen de grond nog raken. Draai met je handen, bal of schijf van links naar rechts. Span hierbij je buik goed aan.

russian twist

Welke oefeningen doe jij voor je core, buik en benen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.